UUTISET

Mikko Soirola: Asiantuntijat tekevät IT-bisneksen

Analyste Oy:n uusi toimitusjohtaja Mikko Sorjola.

Mikko Soirola on Analysten uusi toimitusjohtaja. Hänellä on vankka IT- ja johtamistausta. Analystessa Soirolaa kiehtoo tilaisuus kehittää oman ratkaisualueensa johtavaa toimijaa Suomessa alalla, joka on täynnä mahdollisuuksia. Vapaa-ajalla toimitusjohtajamme nauttii vauhdista ja viineistä.

Mikko Soirola (s. 1969, FM) aloittaa Analysten toimitusjohtajana 15.10.2018. Hän siirtyy Analystelle Liaison Technologies Europesta, jossa hän on vastannut yrityksen Euroopan markkinoinnista, myynnistä ja palveluliiketoiminnasta.

Soirolalla on pitkä ja kansainvälinen konsultointi-, palvelunkehittämis- ja johtamistausta IT-alalta. Analystelle tärkeitä SaaS-liiketoimintaoperaatioita hän on ollut kehittämässä jo yli 10 vuoden ajan.

– Nykyisellä työnantajallani on samaa omistajataustaa kuin Analystella. Ymmärrän, miten omistuspohja vaikuttaa yritykseen, ja erityisesti tiedän taustani kautta, miten tällaista yritystä johdetaan, Soirola sanoo.

Alan murros on mahdollisuus

Soirola näkee runsaasti potentiaalia sekä Analyste Oy:ssä että koko toimialassa.

– Haluan luoda Analystelle lisää kasvu- ja kehittymismahdollisuuksia tilanteessa, jossa finanssiteknologia ja koko tietotekniikka-ala on murroksessa, hän sanoo.

– On tärkeää tunnistaa alan makrotrendit, kuten pilvipalveluiden kysynnän merkittävä kasvu, toimialakohtaiset muutokset kuten PSD2, ja saatavilla olevan tiedon ja tietolähteiden räjähdysmäinen kasvu. Ne tarjoavat innovatiivisille yrityksille paljon mahdollisuuksia, Soirola pohtii.

– Ensimmäisiä tavoitteitani on luoda Analystelle lyhyen ja pitkän tähtäimen strategia yhdessä hallituksen kanssa.

Kommunikaatio on keskeistä

Mikko Soirola on kiinnostunut organisaatioiden toiminnasta ja organisaatiokulttuureista. Hän korostaa luottamusta.

– Lähden aina siitä, että ihmiset ovat luottamukseni arvoisia, hän sanoo. – Yritysjohdon tehtävä on antaa toiminnalle ja toimintatavoille suunta ja tietyt raamit, mutta myös vaikutusmahdollisuuksia niiden sisällä. Johtajana haluan olla henkilöstön rinnalla enkä takana. Annan työntekijöille ja tiimeille kuitenkin tilaa toimia niille luontaisella tavalla.

Luottamuksen ohella kommunikaatiolla on suuri merkitys sekä yrityksen sisällä että asiakastyössä.

– Mitään liiketoimintaa ei voi täysin automatisoida. Palvelun ja toiminnan laatu ja sitä kautta asiakaskokemus ovat riippuvaisia henkilökunnan hyvinvoinnista. Asiantuntijat tekevät tämän bisneksen.

Kommunikaation määrä ja sävy ovat oleellisia myös asiakas- ja sidosryhmätyössä.

– Esimerkiksi asiakastukipalvelussa pieniltäkin tuntuvilla asioilla voi olla suuri merkitys. Asiakas arvostaa vaikkapa sitä, että hän saa väliaikatietoja kesken ongelmanratkaisun.

Soirola on materiaalifyysikko, mikä hänen mukaansa näkyy muun muassa siinä, miten hän tekee päätöksiä.

– Fysiikka tutkii ilmiöitä, syitä ja seurauksia. Matematiikassa taas ollaan tekemisissä logiikan kanssa. Tämä kaikki kytkeytyy myös yritystoimintaan ja erityisesti johtamiseen, joissa tarvitaan kokonaisuuksien hahmotuskykyä.

Vauhtia ja viinejä

Soirola asuu Helsingissä ja hänellä on kolme lasta sekä koira. Vapaa-ajallaan hänessä on ns. ”petrol headin” vikaa: Soirola viihtyy autojen ja moottoripyörien parissa. Myös italialainen punaviini ja jazz ovat lähellä sydäntä.

– Näistä aiheista voin keskustella pitkästikin, Soirola naurahtaa.

Tutustu Mikkoon

Mikko Soirola LinkedInissä

Soirola on mukana Analysten Meriseminaarissa 22.–23.11.2018.
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

YLÖS